{% extends "base.html" %} {% load i18n %} {% load staticfiles %} {% get_current_language as LANGUAGE_CODE %} {% block content %}
Az IK Cloud a BME IK és IIT együttműködésében, a VIK támogatásával létrejött rendszer, amelyben az IIT oktatói és hallgatói szükség szerint vehetnek igénybe virtuális erőforrásokat.
A súgón kívül ajánljuk figyelmükbe a rendszer rövid ismertetőjét, a használat feltételeit részletező szabályzatot, valamint a felület számos pontján megjelenő ikonnal jelölt információdobozokat.
Amennyiben kérdése maradt, örömmel segítünk a támogatás oldalon leírt elérhetőségeinken.
A rendszer a https://cloud.ik.bme.hu/ címen érhető el. Az új látogatót egy ismertető felület fogadja, ahol a Próbálja ki most! vagy a Bejelentkezés hivatkozásra kattintva a BME EduID bejelentkezőoldalára jut.
Az EduID belépéshez egy számazonosítót és az ehhez tartozó jelszót kell használni. Amennyiben nem rendelkezik ilyennel, az ezen az oldalon hivatkozásra kattintva a neptunos azonosítókkal belépve állíthatja be EduID azonosítóját. A sikeres bejelentkezés után az összefoglaló oldalra jut.
Az összefoglaló oldalon gyors áttekintést kaphat a cloudban található erőforrásairól. A virtuális gépek dobozban a futó és felfüggesztett virtuális gépek, az adattár dobozban a központi adattárban található fájlok találhatóak.
A megfelelő jogosultsággal rendelkező felhasználók számára a sablonok dobozban jelennek meg a saját sablonok, a saját csoportok dobozban pedig azok a csoportok, melyeknek tulajdonosa.
Az egyes dobozokban megjelennek az aktív elemek, amelyekre az egeret húzva láthatóvá válnak a legfontosabb vezérlőgombok is. A csíkra kattintva lenyílik egy összefoglaló az erőforrás legfontosabb adatairól. A további részletekre kattintva az adott erőforrás oldalára juthat.
Virtuális gépek indításához kattintson az
új gép indítása gombra.
A megjelenő ablakban válasszon ki egy megosztott sablont, és kattintson az indítás gombra.
A gép indítása azonnal megkezdődik, a folyamat az operációs rendszer teljes betöltéséig jellemzően egy percig tart. Ezidő alatt a gép oldalán figyelheti az állapotát, amely automatikusan frissül.
A virtuális gépekhez az adott operációs rendszerben szokásos módon lehet csatlakozni: Windowshoz távoli asztal protokollon (RDP), Linuxhoz SSH-n. Linux rendszerekhez is van lehetőség a grafikus bejelentkezésre, ehhez a NoMachine megoldását választottuk.
A gépek használatba vételét a tanszéki géptermekben telepített laborkliens kényelmessé teszi, itt a
csatlakozás gombra kattintva elindul a megfelelő kliensprogram.
A rendszer távoli használata esetén a megfelelő kliensprogram használata és beállítása a felhasználóra hárul.
Windows kliens használata esetén windowsos gépekhez való csatlakozásra a beépített távoli asztal (mstsc) alkalmazást, parancssoros Linux géphez a PuTTY-ot, grafikus linuxos bejelentkezéshez pedig az NX Client for Windows alkalmazást ajánljuk.
Linux vagy OSX kliens használata esetén windowsos gépekhez való csatlakozásra a Remmina, parancssoros Linux géphez a beépített OpenSSH kliens, grafikus linuxos bejelentkezéshez pedig az NX Client for Linux/Mac alkalmazást ajánljuk.
Távoli bejelentkezés esetén a gép indításakor megjelenő oldalon a belépési adatok dobozban, vagy a virtuális gépek listán a gombra kattintva megjelennek a kapcsolódáshoz szükséges adatok.
A rendszerben futó gépek a sablontól függő hálózatba kerülnek. Ez általában azt jelenti, hogy publikus IPv6-os és privát IPv4-es címet kapnak. Mivel a privát címeket közvetlenül csak a belső hálózatból lehet elérni, ezért hálózati címfordítással lehetővé tesszük TCP és UDP portok elérését. A tűzfalat a gép oldalán a portok kezelése dobozban lehet beállítani.
IPv6-on közvetlenül, az eredeti portszámra kapcsolódva lehet elérni az így beállított portokat, azonban csak azokat, amelyekre fordítási szabály van beállítva.
A gépek távoli elérését is így oldjuk meg: a gép indításakor a szükséges portokat (Windows: 3389/tcp, Linux: 22/tcp) automatikusan kiforgatjuk. Ennek megfelelően a portál IPv6-ról való elérése esetén a gép saját DNS nevét és az eredeti portszámot, míg IPv4-es megtekintése esetén a tűzfal erre szolgáló címét és a kiosztott külső portot jelenítjük meg a belépési adatok dobozban.
A megfelelő jogosultsággal rendelkező felhasználóknak lehetősége van sablonok létrehozására. Így csoportjaival olyan előkészített rendszert oszthat meg, amelyen már minden szükséges szoftver telepítve és konfigurálva van. Ezzel időt és fáradságot takaríthat meg a projektmunka vagy a laborfoglalkozás, házi feladat készítése során.
Sablon létrehozásához az összefoglaló oldalon lévő sablonok doboz
új sablon gombjára kattintva megnyílik egy varázsló.
A varázsló első lépéseként válassza ki a kiindulási sablont, amelyet személyre kíván szabni, majd kattintson a tovább gombra. Ezután válassszon nevet, méretet és leírást az új sablonnak. Végül a mesterpéldány indítása gombra kattintva elindul egy példánya a kiválasztott kiindulási rendszernek, amelyen elvégezheti a beállításokat.
Az elindult géphez a többi géphez hasonló módon lehet kapcsolódni. Végezze el a szükséges módosításokat, majd kattintson a mentés gombra. A rendszer leállítja a gépet, majd elmenti a lemezképet.
A sablonokat csoportok tagjaival lehet megosztani.
A megosztás megszabja a sablon példányainak lejárati idejét, valamint a futtatható példányok számát is.
Egy sablon megosztásához:
A csoportok hallgatók halmazai, melyek segítségével együtt lehet kezelni a sablonok megosztását és a kvóták kezelését.
Sablonokat hozhat létre kézzel, tetszés szerint (például önállólabor-csoportok vagy kutatási munkák számára), vagy használhatja a Neptun tanulmányi rendszerben rögzített tárgyfelvételek és oktatók alapján automatikusan alakuló csoportokat.
Új csoport létrehozásához kattintson az összefoglaló oldal saját csoportok dobozában az
új csoport létrehozása gombra.
A megjelenő varázsló értelemszerű kitöltésével a csoport létrejön, és a részletező oldalára kerül.
A csoport részletező oldalán lehetősége van tagok és tulajdonosok fölvételére, tagok törlésére, valamint sablonok megosztására.
Az adattár segítségével kényelmessé válik a fájlok tárolása és mozgatása. Személyes adattárját számos módon elérheti.
A saját gépén lévő fájlok feltöltésére, valamint a munka során készített fájlok letöltésére a legegyszerűbb módszer a webes felület használata.
Az összefoglaló oldalon megjelenő adattár dobozban megtalálja az összes fájlját, valamint az oldalra drag and drop módszerrel húzott fájlok automatikusan feltöltődnek, a
letöltés gombra kattintva pedig tetszőleges fájlokat vagy mappákat tölthet le – utóbbit ZIP archívumban.
Minden virtuális gépen automatikusan csatolásra kerül a személyes adattár. Windowsos gépeken a Z: meghajtón, Linux alatt pedig a ~/sshfs/ katalógusban érhetőek el a fájlok. Ugyanez igaz a tanszéki gépteremben telepített Ubuntu rendszerre.
Az adattár távolról is elérhető SFTP protokollon. Ezt számos kliensprogram támogatja, ilyen a WinSCP és a win-sshfs. Az SFTP kapcsolódáshoz privát kulcs használata szükséges.
A SFTP protokollon való eléréshez publikus kulcsát regisztrálni kell a portálon. Ehhez kattintson az adattár doboz kulcsok kezelése gombjára. Az így megnyíló kezelőfelületen a nyilvános kulcs hozzáadása pontot választva másolja be a publikus kulcsot OpenSSH formátumban, majd kattintson a mentés gombra. (Az OpenSSH kulcsformátum utolsó része egy megjegyzés, amely alapján a kulcsot a későbbiekben azonosítani tudja.)
Amennyiben privát kulcsa kompromittálódott, vagy nem kívánja a továbbiakban használni, a kulcsok kezelése gombra kattintva megjelenő listában törölheti az érvényes kulcsok közül.
Amennyiben egy virtuális gépe került idegen kézbe, az adattárhoz való hozzáférése is kitudódhatott. Ebben az esetben használhatja a kulcsok újragenerálása lehetőséget, amely a virtuális gépeken korábban használt kulcsot érvényteleníti. A már elindított virtuális gépek ezután nem érhetik el az adattárat.